POVESTEA NEȘTIUTĂ A PÂINII SAU CUM TE OMOARĂ CEREALELE

Povestea nestiuta a painii sau cum te omoara cerealele
Din nefericire, în ciuda lucrurilor aproape unanim cunoscute, povestea pâinii și a cerealelor este extrem de simplă, de scurtă și cu un final trist și dezamăgitor. Așadar, tot, dar absolut tot ce ți s-a spus la modul pozitiv despre cereale este o minciună sfruntată, spusă de tot felul de medici sau oameni de știință, fie din neștiință, fie din rea-voință. O a treia variantă efectiv nu există.

Vi s-a băgat, sistematic, pe gât eterna poveste despre fibrele și vitaminele pe care le conțin cerealele. Îmi vine să râd! Iar despre mitul construit în jurul cerealelor integrale ce să mai zic? Prostire în masă! În realitate, orice fruct sau legumă conține mai multe fibre și vitamine decât cerealele. În rest, ce conțin cerealele? Veți vedea imediat, în cele ce urmează, iar cine va avea urechi să audă (sau ochi să citească) și minte să înțeleagă va trage învățămintele de rigoare.

Indiferent de ceea ce crezi, deznodământul unei vieți în care domină o astfel de hrană este nefericit, iar tu ești cel care suferă. În ciuda imaginii care ți-a fost creată, oamenii mănâncă cereale și produse derivate din ele de foarte puțin timp. Raportat la istoria evoluției ființei umane, perioada în care cerealele au fost folosite drept hrană este infimă. Concret, din punct de vedere temporal, doar 5% din istoria noastră ca specie (Homo sapiens) și doar 0.25% din trecutul nostru ca hominizi se leagă de consumul de cereale.

Pâinea de la începuturi, de acum mii de ani, cum este de exemplu biblica pâine a lui Ezechiel, nu are nici o legătură cu ceea ce este astăzi. Nici măcar nu era făcută integral din cereale, ci dintr-o serie de alte semințe și leguminoase. Iar cerealele care existau atunci, deși nu erau cea mai fericită alegere nutrițională, aveau totuși mult mai puține efecte negative decât în zilele noastre. Pe lângă faptul că, în mod categoric, cerealele nu sunt, din multe motive, făcute pentru hrana umană, ele au ajuns să “evolueze”, în câteva mii de ani, de la aproape comestibile la de-a dreptul otrăvitoare.

Recunosc rolul pâinii pe parcursul istoriei. O hrană densă, sățioasă, bogată din punct de vedere caloric. Cerealele au fost întotdeauna ieftine, ușor de transportat și de conservat, putând fi păstrate ani de zile fără să se strice. Rezerva de cereale este considerată, și în zilele noastre, hrană strategică. Astăzi, însă, mă adresez tuturor celor care își permit, din punct de vedere financiar, să renunțe la aceste produse și au inteligența să înțeleagă că acestea îi conduc, încet, dar sigur, la boli grave și chiar la moarte. Lăsați în plata Domnului aceste non-alimente și începeți să vă hrăniți cu mâncare adevărată.

Precizez că, în acest articol, fac referire, atunci când vorbesc de efecte devastatoare asupra sănătății, la cerealele moderne, cele care au fost “dezvoltate”, modificate și cultivate pe scară largă, într-un sistem din ce în ce mai intensiv, în ultimii 10.000 de ani de agricultură (în special grâul și porumbul), indiferent că sunt consumate întregi, integrale, măcinate, sub formă de făină, tărâțe, produse de panificație, paste, pâine sau orice fel de alte produse posibile. De asemenea, dintre toate, cerealele care conțin gluten sunt cele mai periculoase.

Iată, așadar, care sunt motivele pentru care cerealele pot fi foarte dăunătoare sănătății voastre:

1. Cerealele îngrașă, în lipsa unei vieți active și a exercițiului fizic constant, mai mult decât aproape orice alt aliment de pe planetă. Mare parte dintre acestea conțin aproape doar “calorii goale”, carbohidrați “răi”, fără conținut nutrițional semnificativ. Când carbohidrații pătrund în organism, pancreasul secretă hormonul numit insulină, care are ca rol reglarea nivelului de zahăr din sânge. Sub acțiunea insulinei, glucoza rezultată din descompunerea glucidelor are 2 destinații posibile: fie reface rezervele de glicogen din ficat sau mușchi (lucru necesar după un efort fizic intens), fie, de cele mai multe ori, se depune sub formă de grăsime. Deznodământul este că aproape toți cei care ne înconjoară sunt supraponderali sau obezi. În zilele noastre, un abdomen perfect plat, care este starea de normalitate pentru orice ființă umană, a devenit aproape o raritate.

2. Cerealele conduc, în multe cazuri, la diabet, datorită indicelui glicemic (IG) foarte mare. Este ca și cum ați mânca zahăr alb în loc de pâine, făină, covrigi, produse de patiserie, pizza, paste sau așa-zisele cereale care se mănâncă dimineața cu lapte. Nu este nicio diferență! Ca să nu mai vorbim că de multe ori cerealele și zahărul se folosesc împreună. Realizați ce înseamnă asta pentru sănătatea voastră?

3. Cerealele conțin acid fitic, un antinutrient care împiedică absorbția de calciu, magneziu, zinc, fier și cupru. La începuturile agriculturii, cerealele erau lăsate pe câmp câteva săptămâni după coacere, timp în care, datorită procesului de germinare care începea să aibă loc, creștea concentrația de vitamine, iar acidul fitic era mult diminuat. În zilele noastre, din păcate, cerealele sunt culese prematur, iar acidul fitic rămâne în cantități mari, având consecințe grave în organismul uman, cum ar fi osteoporoza și alte afecțiuni serioase ale sistemului osos. Culmea este că această substanță periculoasă este conținută tocmai de atât de mult lăudatele cerealele integrale, acidul fitic găsindu-se în învelișul boabelor. De reținut este că natura a creat această substanță cu rol de auto-apărare în fața dăunătorilor, la fel cum trandafirii, cactușii sau aricii au țepi meniți să țină atacatorii la distanță.

4. Cerealele, în special cele integrale conțin, de asemenea, și lectine, o proteină care nu poate fi digerată de organismul uman și care cauzează inflamații, boli autoimune, alergii și împiedică asimilarea altor proteine bune. Aglutinina este cea mai periculoasă dintre lectine, cauzând boli autoimune grave, cum ar fi scleroza multiplă, tiroidia Hashimoto, Chron, lupus, vitiligo și psoriazis.

5. Cerealele conțin gluten. Despre această proteină se tot vorbește. Unii cred că subiectul creat în jurul glutenului este doar un soi de modă, iar alții o asociază doar cu boala celiacă. În realitate, glutenul dăunează tuturor ființelor umane. Glutenul cauzează alergii, disconfort digestiv, malnutriție și boli autoimune. Simptomele intoleranței la gluten sunt: scădere sau creștere în greutate, dureri abdominale, balonare, gaze, constipație sau diaree, dureri abdominale, depresie, eczeme, dureri de cap, oboseală cronică. Nu trebuie ca toate simptomele să fie prezente, ci doar o parte dintre ele. Atenție! Un studiu ( publicat în Journal of the American Medical Association) realizat pe 30.000 de oameni a concluzionat că cei care suferă de boala celiacă sau de sensibilitate la gluten, dar nediagnosticați, prezintă un risc crescut de a deceda prematur. Înspăimântător este faptul că 99% dintre cei intoleranți la gluten nu știu și nu vor știi niciodată că suferă de această intoleranță. Cerealele care conțin gluten sunt: grâul, orzul, ovăzul, secara, kamutul.

6. Cerealele cauzează infertilitate. Cercetătorii au constatat că rata creșterii cazurilor de infertilitate este direct proporțională cu un consum ridicat de cereale. De asemenea, s-a observat că dimensiunea testiculelor tinde a se micșora din cauza consumului de cereale. Mai mult decât atât, cerealele conduc la diminuarea secreției de testosteron și pot cauza apariția sânilor la bărbați (ginecomastie).

7. Cerealele produc dependență, din cauza gliadinei, o proteină cu efect opioid care, în plus, stimulează apetitul și dorința de a mânca din ce în ce mai mulți carbohidrați.

8. Apariția cerealelor în alimentația umană a însemnat declinul în ceea ce privește sănătatea și forma fizică optimă. Au apărut bolile pentru care nu am fost programați genetic, iar trupul atletic de odinioară a început să se pipernicească și să-și piardă din vigoare. Toate aceste efecte sunt corelate în mod direct cu apariția agriculturii și în special cu consumul masiv de cereale.

9. Cerealele distrug creierul uman. Știați că de când au apărut cerealele în alimentația omului, creierul a pierdut 10% din volum, respectiv 150 cm cubi? Unde vom ajunge în ritmul acesta? De asemenea, așa cum am arătat deja, cerealele sunt răspunzătoare pentru apariția unor boli psihice și neurologice, cum ar fi migrene, anxietate, depresie, autism, demență, Alzheimer, Parkinson, schizofrenie.

10. Cerealele sunt foarte acide. Am scris în mai multe rânduri, în articolele mele despre consumul de lapte și de carne, că alimentele acide elimină calciul din oase, produc dezechilibre grave și cauzează afecțiuni serioase. Se știe că alimentația omului trebuie să fie una preponderent alcalină, fiind argumente serioase care susțin că într-un mediu bazic nu pot supraviețui bacteriile, virușii și nici celulele canceroase.

11. Cerealele sunt printre speciile de vegetale supuse, la modul cel mai brutal și inconștient, procesului de modificare genetică. Organismele modificate genetic (GMO) produc distrugerea rinichilor și a ficatului, cancer și moarte prematură.

12. Cerealele sunt printre cele mai “murdare” vegetale, fiind pline de pesticide periculoase. Îmi veți spune că toate vegetalele sunt în aceeași nefericită situație. Este adevărat, însă am două observații: legumele și fructele sunt indispensabile, pe când cerealele sunt, așa cum am arătat, mai mult decât dispensabile și, în al doilea rând, este mai simplu să găsim o sursă sigură de legume și fructe “curate”, organice, sau, de ce nu, să ne creăm chiar noi înșine propria grădină în care să putem cultiva în voie tot ceea ce ne este cu adevărat necesar.

13. Consumul de cereale declanșează la nivelul organismului uman o serie de reacții în lanț care tind să conducă la o o mulțime de afecțiuni extrem de serioase: cancer (pancreatic, la stomac, la colon, limfomul Hodgkin), boli autoimune, diabet, obezitate, infertilitate, migrene, epilepsie, autism, depresie, anxietate, demență, Alzheimer, Parkinson, schizofrenie, alergii grave.

Renunțând la cereale, veți constata, imediat, o serie de transformări și de efecte benefice în ceea ce privește sănătatea și starea fizică generală: scăderea colesterolului, scăderea tensiunii arteriale, reducerea inflamațiilor, eliminarea kilogramelor în plus, ameliorarea dermatitelor și a acneei, dispariția problemelor digestive, creșterea fertilității și îmbunătățirea semnificativă a nivelului de energie.

Vă gândiți, însă, oare, cu jind, la fibrele și vitaminele pe care le-ar conține, chipurile, cerealele? Pagubă-n ciuperci! Nu este absolut nicio pierdere. Mâncați în schimb fructe și legume crude, adevăratele surse de fibre și de vitamine. Iar dacă vă este teamă că, fără cereale, nu veți mai putea găti o mulțime de preparate, eu vă pot liniști spunându-vă că există înlocuitori sănătoși și gustoși.

În cazul în care nu doriți să renunțați la cereale, vă sfătuiesc să alegeți doar din categoria cerealelor antice și a pseudocerealelor, care și-au păstrat cel mai mult, de-a lungul mileniilor, caracterul sălbatic, natural, acestea fiind consumate, în cantități moderate, din cele mai vechi timpuri, chiar anterior apariției agriculturii. Aceste cereale sunt:  quinoa, amaranth, speltă, kamut, hrișcă, mei și teff. Și dacă dintre acestea le eliminați pe cele ce conțin gluten, atunci sunteți chiar în siguranță, condiția fiind să consumați o cantitate redusă și să hidratați boabele în apă călduță înainte de preparare. Iar în cazul în care vă doriți pâine din cereale, învățați să o faceți singuri, folosind doar maia naturală. De asemenea, o altă variantă de pâine pe care puteți să o preparați este cea pustnicească. Dar despre toate acestea, promit că voi reveni cu multe amănunte.

Eu am experimentat, iar rezultatele pozitive s-au văzut după doar o săptămână. Nu exagerez deloc.  Încercați și voi! Ce aveți de pierdut? Aștept, ca de obicei, întrebări și comentarii. Și, dacă vă interesează subiectul și doriți completări, amănunte, surse și studii, cereți-le și le veți avea.

Să vă fie de folos!

P.S. Vă invit să vă abonați la un newsletter special, care va conține materiale care nu vor fi făcute publice pe blog, ci vor fi destinate doar abonaților, având ca temă stilul de viață armonios, inteligent și sănătos. Tot ceea ce trebuie să faceți este să vă introduceți AICI prenumele și adresa de email. De asemenea, vă invit să apreciați pagina de Facebooka blogului, pentru a putea fi la curent cu toate postările și noutățile. Vă mulțumesc!

Written by Nick Teodorescu
Numele meu este Nick Teodorescu, iar acesta este blogul de atitudine și conștientizare pe care îmi expun ideile. Scriu din pasiune și din convingere despre etică, nonviolență, spiritualitate, psihologie, sănătate, dezvoltare personală, educație, cultură și civism. (CITEȘTE TOT)