CUM SE PREPARĂ UN SMOOTHIE PERFECT

Cum se prepară un smoothie perfect
Încep prin a vă spune, cu toată convingerea, că, în cazul în care nu faceți deja acest lucru, vă sfătuiesc ca zi de zi, fără excepție, să înlocuiți orice altceva mâncați la micul dejun cu un smoothie. Astfel, vă veți hidrata și veți avea energia pe care nu v-o poate oferi nicio altă combinație de alimente. Secretul este, însă, ca acesta să fie preparat ca la carte, în mod inteligent, respectând câteva reguli simple, dar extrem de importante. Doar în acest fel veți beneficia de toate avantajele adoptării unui astfel de obicei sănătos.

În primul rând, trebuie să știm care sunt ingredientele de bază recomandate pentru un smoothie și felul în care este bine să (nu) le combinăm. Așadar, în linii mari, fructele și verdețurile reprezintă fundația unui smoothie reușit. Fructele se împart, în funcție de concentrația de fructoză pe care o conțin, în 3 categorii: fructe dulci (banane, curmale, smochine, soiuri de struguri dulci, papaya, kaki), fructe semi-acide (mere, cireșe, vișine, afine, piersici, nectarine, mango, pere, prune, soiuri de struguri mai acrișori, dude, zmeură, mure) și fructe acide (lămâi, limes, portocale, mandarine, clementine, grapefruit, ananas, rodii, kiwi, merișoare, fructul pasiunii).

A nu se face confuzia și a se înțelege că fructele semi-acide și acide ar avea un pH mic și ar da o reacție acidă la nivelul organismului. Nu, în niciun caz! Ele se numesc așa în această clasificare pentru simplul fapt că sunt mai acrișoare, mai puțin dulci. De altfel, lămâia este fructul care generează cea mai alcalină reacție în organism.

În ceea ce privește cele 3 categorii menționate, este esențial să reținem modul corect în care se recomandă ca acestea să fie combinate, pentru absorbția optimă a nutrienților și pentru funcționare în condiții bune a sistemului digestiv. Astfel, este indicat să amestecăm doar fructe din aceeași categorie, să combinăm fructe dulci cu cele semi-acide sau fructe semi-acide cu fructe acide, combinația dintre cele dulci și cele acide nefiind una deloc potrivită. În plus, există o categorie aparte de fructe, pepenii, care se consumă întotdeauna separat, nefiind indicată amestecarea acestora cu nicio altă categorie de fructe.

Acestea sunt categoriile de fructe folosite în prepararea unui smoothie, putând fi folosite fie proaspete, fie congelate. Desigur că mai există și alte 2 categorii de fructe, cele non-dulci (roșii, ardei, castraveți, dovlecei, vinete) și cele grase (avocado, măsline, durian, cocos), dar mare parte dintre acestea, cu mici  excepții (avocado, apă de cocos, castravete), nu își găsesc locul într-un astfel de preparat. Dar de ce sunt atât de importante fructele în dieta noastră și, în special, la început de zi? Pentru că celula umană (inclusiv celulele cerebrale) se hrănesc cu glucoză, iar cea mai bună materie primă în acest sens este fructoza naturală conținută de fructe.

În afară de acestea, este foarte bine să adăugăm în smoothie și verdețuri, pentru un plus de vitamine și minerale, dar și pentru conținutul bogat în clorofilă. Dintre acestea, cele mai des folosite sunt spanacul, varza kale, salata verde, salata romaine, rucola, pătrunjelul, frunzele de sfeclă, frunzele de țelină, menta, stevia, untișorul, urzicile sau, cu prioritate, atunci când există posibilitatea, vlăstarii, toate cât se poate de proaspete și de tinere.

O a treia parte importantă în prepararea unui smoothie este baza lichidă. Aici aveți, din punctul meu de vedere, 3 posibilități: apă (încercați să folosiți o apă cât mai curată, pură), suc de fructe (aveți, însă, grijă ca sucul să fie făcut din fructe compatibile cu celelalte folosite) sau apă de cocos.

Nu recomand folosirea niciunui fel de lapte, pentru simplul fapt că nucile și semințele din care se prepară acesta au un conținut ridicat de proteine (citiți mai multe despre proteine aici) și este de notorietate că astfel de ingrediente nu trebuie combinate cu cele cu un conținut ridicat de carbohidrați. În schimb, puteți adăuga diferite pudre din plante energizante, maca, tribulus, gingseng, turmeric sau ghimbir. De asemenea, după preferință, se poate adăuga un îndulcitor natural sănătos, raw vegan, și gheață.

Proporția între fructe, verdețurile și baza lichidă folosite diferă în funcție de gust, dar și de nevoile calorice și nutriționale ale fiecărui individ în parte, situându-se, ca regulă foarte generală, în jurul valorilor 40/ 30/ 30. Astfel, de dragul gustului, dar și pentru un conținut caloric suficient de bogat pentru a susține energetic organismul pe parcursul zilei, recomand ca fructele să depășească cantitativ verdețurile. În cazul persoanelor foarte active, care au un stil de viață intens, este indicat să se folosească o cantitate suficientă de fructe mai dulci; în schimb, persoanele mai sedentare vor folosi o cantitate de fructe moderată, din categoriile semi-acide și acide și, eventual, o cantitate sporită de verdețuri.

Pentru că fiecare organism este o entitate distinctă și diferită, cea mai bună alegere este ca fiecare să se oprească asupra formulei ideale pentru propria persoană, neexistând, în mod cert, o rețetă general valabilă. Experimentați și veți descoperi ce funcționează mai bine pentru fiecare dintre voi. De asemenea, cantitatea de lichid folosită trebuie să fie suficientă, pentru ca smoothie-ul rezultat să nu fie prea gros și, altfel, prea dificil de băut.

Trecând în revistă toate aceste aspecte extrem de importante în prepararea smoothie-ului perfect, este obligatoriu să vorbim despre obiectul cel mai important și, practic, indispensabil: blenderul. Dacă sunteți începător sau nu vă permite bugetul să achiziționați un aparat adevărat, vă veți putea descurca, pentru un timp, și cu o “jucărioară” pe care o găsiți în orice magazin de electrocasnice. La fel am procedat și eu, folosind, o perioadă, un blender ieftin, obișnuit. Însă când am făcut trecerea la un blender de top, rezultatele au fost cu mult peste așteptări.

Astfel, dacă doriți un blender de înaltă calitate și performant, eu vă recomand, cu toată încrederea, aparatul Optimum 9400 de la Froothie Romania. Vă pot spune că noi avem în casă acest blender de ceva vreme și sunt extrem de mulțumit de performanțele și de rezultatele acestuia. Față de un blender modest, lipsit de putere, Optimum 9400, care este cel mai bine vândut rival al celebrului Vitamix în 2015, reușește cu ușurință, cu motorul său de peste 2.200 de wați, să mărunțească fin și omogen chiar și fructele sau legume dure (spre exemplu, morcovul este transformat, efectiv, în suc), nucile, semințele sau ingredientele vâscoase, cum ar fi curmalele sau smochinele.

Chiar acum, pentru o perioadă limitată de timp, blenderul Optimum 9400 poate fi cumpărat la un preț promoțional. În plus, în calitate de cititori ai blogului meu, puteți beneficia de încă o reducere de 20 de euro. Tot ceea ce trebuie să faceți este să comandați aici blenderul Optimum 9400, folosind codul promoțional Nick-Froothie-Optimum. Să vă fie de folos!

Blender Optimum 9400

Oricum, indiferent de blenderul pe care alegeți să îl folosiți, sper, din tot sufletul, că informațiile din acest articol v-au fost utile. Vă doresc să aveți parte de cel puțin un smoothie perfect, în fiecare zi!

P.S. Zilele trecute am creat un nou grup pe Facebook, Raw Food Romania, acesta fiind destinat tuturor iubitorilor de hrană crudă, vie, raw vegană, indiferent de procentajul în care ați adoptat-o în dieta personală. Vă aștept cu drag să vă alăturați grupului aiciDe asemenea, vă invit să apreciați pagina de Facebook a blogului, pentru a putea fi la curent cu toate postările și noutățile. 

Dacă ți-a plăcut articolul, nu uita să îl împărtășești și prietenilor tăi!

Articol scris de Nick Teodorescu
Numele meu este Nick Teodorescu, iar acesta este blogul de atitudine și conștientizare pe care scriu, din pasiune și cu speranța la o lume mai bună. Îmi place să provoc, să ajut și să inspir oamenii pentru a reuși să depășească barierele, mentalitățile și paradigmele distructive, în scopul de a schimba în bine modul în care gândesc și își trăiesc viața. Acesta este, de altfel, scopul acestui blog. (CITEȘTE TOT)