CE MĂNÂNCĂ CEI MAI LONGEVIVI OAMENI DIN LUME

Ce mananca cei mai longevivi oameni din lume
Faptul că modul în care ne hrănim influențează în mod direct și hotărâtor longevitatea, dar și calitatea vieții noastre ca ființe umane nu cred că poate fi contestat de nimeni. Ar fi efectiv culmea să se găsească aproape veșnicii cârcotași și sceptici și în ceea ce privește acest lucru. Evident, este adevărat că hrana nu este unicul factor care influențează cât de mult și de bine trăim. Mai sunt și altele. În primul rând, este vorba de moștenirea genetică, specialiștii considerând că aceasta contează într-o proporție de 25% atunci când vine vorba de longevitate.

În al doilea rând, un factor foarte important este trăirea lăuntrică, la nivel mental și sufletesc, dar și modul în care o gestionăm și o proiectăm în lume. Cu alte cuvinte, este foarte important cum simțim, cum gândim, cum vorbim și cum reacționăm față de semenii noștri, față de mediu, față de evenimente, față de viață și de rostul sau sensul pe care îl dăm acesteia fiecare dintre noi (vezi, în acest sens, ikigai-ul japonezilor din Okinawa). Un alt aspect important este locul în care trăim, o viață aproape de natură fiind, cu siguranță, un factor pozitiv foarte important în ceea ce privește longevitatea și  calitatea superioară a vieții.

Dar ce ar fi de spus despre hrană? Așa cum am spus încă de la început, ar fi de-a dreptul stupid să nu înțelegem importanța acesteia ca factor determinant pentru o viață sănătoasă și lungă. Cu toate acestea, nu vreau să speculez sau să-mi dau cu părerea. Nici măcar nu vreau să apelez la studii, cercetări, teorii sau, așa cum fac deseori, la gândire și raționamente logice. De data aceasta, nu vom face altceva decât să căutăm, să observăm și, în final, să tragem concluziile, la modul cel mai pragmatic și obiectiv cu putință.

Prin urmare, haideți să vedem împreună ce au în comun cele mai longevive populații de pe planetă. Dacă ar fi să găsim o caracteristică principală a tuturor acestor populații am trage evidenta concluzie că acestea au o dietă aproape în totalitate vegetariană. Astfel, atât japonezii din Okinawa, cât și locuitorii din Valea Hunza sau șerpașii din Nepal, mănâncă foarte, foarte rar carne, o dată sau de două ori pe an, la sărbători sau ocazii speciale. De asemenea, lactatele sau ouăle sunt consumate rar, baza alimentației fiind formată din cereale autohtone (a nu se pune semnul de egalitate între acestea și cerealele consumate de noi), fructe și legume, de asemenea, provenite din agricultura locală.

Mai exact, locuitorii din Okinawa, considerați cei mai longevivi oameni din lume, au o dietă bazată pe legume, fructe, alge marine, tofu, leguminoase (boabe, păstăi sau germeni), lapte de soia, ciuperci, cereale integrale (în principal orez), cartofi dulci, ceai verde.

Desigur că alimentele procesate, rafinate sau modificate genetic lipsesc cu desăvârșire. De asemenea, o caracteristică generală comună a acestor oameni este restricția calorică, porțiile fiind relativ mici,  cantitatea de hrană consumată zilnic fiind în mod considerabil mai redusă decât cea cu care suntem obișnuiți noi, cei din spațiul occidental. În rest, în funcție de condițiile de mediu și de viață, fiecare dintre aceste populații are propriile mici particularități în ceea ce privește dieta.

Astfel, japonezii din Okinawa consumă și cantități moderate de pește și fructe de mare, în timp ce șerpașii din Nepal au ca aliment de bază cerealele și cartofii. Vreau, însă, să fac o precizare foarte importantă: nu sugerez și nu încurajez pe nimeni să urmeze, punct cu punct, copiată la indigo, dieta acestor populații longevive, pentru că, în definitiv, ei nu fac altceva decât să mănânce, așa cum e și firesc, alimentele pe care le au la dispoziție și pe care le consideră bune pentru ei. Nu înseamnă că dacă nepalezii mănâncă mulți cartofi ar trebui să faceți și voi întocmai. Sau dacă cei din Valea Hunza mănâncă enorm de multe caise nu înseamnă că acestea sunt, de fapt, secretul longevității lor. E bine să înțelegem că nu există dietă perfectă și nu există oameni care să nu facă greșeli în ceea ce privește modul de alimentație.

Cu toate acestea, consider că ar fi foarte înțelept să copiați, cu sfințenie, la nivel de principii, stilul de viață inteligent, natural și cumpătat al acestor oameni. Astfel, ceea ce ar trebui, după părerea mea, să rețineți este caracterul aproape în totalitate vegetarian al dietei (peste 90%),  restricția calorică (nu mănâncă niciodată până se satură și nu depășesc 1800 de kcal pe zi), dar și calitatea superioară a hranei (produse naturale, provenite din agricultura organică locală). De asemenea, un aspect foarte important, complementar alimentației, este faptul că toți acești oameni fac foarte multă mișcare în aer liber.

Trăind astfel, populațiile amintite depășesc cu ușurință vârsta de o sută de ani. Este, cred eu, o diferență substanțială, de luat în seamă, față de cei 70-80 de ani cu care au ajuns să se mulțumească ceilalți. De altfel, chiar și oamenii de știință au constatat că, în condiții optime de viață, durata firească de viață al ființei umane ar putea fi de peste 120 de ani. Așadar, dacă vrem cu adevărat se poate. Totul depinde numai de noi înșine, de prioritățile, dorințele și filosofia noastră de viață. Voi ce alegeți?

Articol scris de Nick Teodorescu
Numele meu este Nick Teodorescu, iar acesta este blogul de atitudine și conștientizare pe care scriu, din pasiune și cu speranța la o lume mai bună. Îmi place să provoc, să ajut și să inspir oamenii pentru a reuși să depășească barierele, mentalitățile și paradigmele distructive, în scopul de a schimba în bine modul în care gândesc și își trăiesc viața. Acesta este, de altfel, scopul acestui blog. (CITEȘTE TOT)