CE GREȘELI FRECVENTE FAC PĂRINȚII ÎN ALIMENTAȚIA COPILULUI

alimentatia copilului
Este bine știut faptul că alimentația copilului, indiferent de vârstă, este un factor extrem de important în perspectiva dezvoltării ideale a acestuia, atât din punct de vedere fizic, cât și psihic, dar și dacă ne gândim în perspectivă, la menținerea unei stări de sănătate foarte bună în toate fazele de creștere, până la maturitate și chiar la vârste înaintate.Cu toate că mulți părinți cunosc aceste lucruri, din păcate, din cauza unor motive diverse, de multe ori independente de buna credință și de strădania lor, apar în alimentația copiilor o serie de greșeli care îi afectează în mod negativ pe aceștia, pe termen scurt, dar în special pe termen mediu și lung.

De aceea, pentru a veni în întâmpinarea acestor probleme, am sintetizat pentru tine greșelile pe care le fac părinții cel mai des în alimentația copilului:

1. Nu-l implică pe copil în activitățile care țin de pregătirea mesei. Este de preferat, din mai multe puncte de vedere, ca tot ce ține de alimentație, începând de la cumpărarea ingredientelor și culminând cu pregătirea și luatul mesei, să fie o activitate comună întregii familii. Este foarte important ca cei mici să știe de unde provine mâncarea, din ce ingrediente a fost preparată, de ce alegem să mergem la piață în loc de supermarket, de ce este de dorit să alegem ingrediente naturale, proaspete și integrale, de ce alegem doar produse sănătoase, care sunt acelea și de ce gătim acasă în loc să cumparam semipreparate sau să comandăm.

De asemenea, un lucru pe care mamele îl fac în mod greșit foarte frecvent este să gonească copilul din bucătărie atunci când gătesc. În funcție de vârstă și evident cu respectarea câtorva reguli care țin de siguranța în bucătăria, este un lucru foarte folositor să implici copilul inclusiv în ceea ce privește prepararea hranei. Astfel, pe lângă rolul de responsabilizare pe care îl au aceste activități, copilul iși va forma o educație alimentară foarte solidă, ajungând să cunoască foarte multe lucruri despre hrana sănătoasă și despre opțiunile pe care este bine să le alegem atunci când vine vorba de mâncare.

2. Obligă copiii să mănânce tot din farfurie. Deși este un obicei vechi al părinților, nu înseamnă că este și benefic pentru copii. Dimpotrivă, copilul trebuie lăsat să mănânce exact atât cât dorește; dacă s-a oprit înseamnă fie că s-a săturat și evident că ar fi o greseală să îl forțăm, fie că nu îi place mâncarea pe care i-ai oferit-o, iar în acest caz trebuie să încerci să testezi și alte rețete și să diversifici meniul.

3. Lasă copiilor libertate totală de alegere în ceea ce privește mâncarea. Așa cum există parinți care forțează copiii să mănânce anumite feluri de mâncare sau să termine tot din farfurie, așa există și părinți care oferă copiilor o libertate prea mare atunci când vine vorba de alegerea hranei. Astfel, copilul ajunge să se hrănească în mare parte cu dulciuri nesănătoase, junk food și alimente procesate, pline de substanțe periculoase sănătații și foarte sărace în nutrienți. Așa cum am subliniat și mai devreme, părinți sunt responsabili pentru educația alimentară a copiilor și, pentru ca acest lucru să se întample, este nevoie de o educare a gustului și a preferințelor sănătoase și cu adevărat nutritive.

4. Hrănesc copiii cu legume fără gust. Faptul că din ce în ce mai mulți părinți devin responsabili și încearcă să îi hrănească pe copii cât mai sănătos, cu cât mai multe legume, este un lucru admirabil. Cu toate acestea, trebuie avută multă grijă la felul de preparare a acestora, astfel încât legumelele să ajungă rapid în topul preferințelor culinare ale copilului, evitându-se situația nedorită în care acesta le mănâncă în silă sau chiar le respinge în totalitate. Astfel, este bine să alegem ingrediente de calitate, cât mai proaspete, și să le preparăm într-un mod cât mai atractiv și gustos. Pentru că, să fim sinceri, nici legumele fierte, nici cele preparate la aburi sau la grătar nu sunt, ele singure, ceva după care să se dea în vânt prea mulți gurmanzi. Dimpotrivă chiar. Din fericire, însă, există soluții pentru a transforma niste banale legume într-o mâncare extrem de gustoasă, chiar și pentru cei mici. Tot ce trebuie să faci este să folosești condimentele potrivite sau să prepari un dressing minunat, menit să îmbogățească, ca prin minune, atât savoarea, cât și calitatea nutritivă a legumelor gătite. Posibilitățile sunt nenumărate, recomandările mele îndreptându-se, astăzi, spre dressingul de avocado cu usturoi și ulei de măsline sau spre sosul tahini din susan.

5. Oferă copilului fructe după masă, ca desert. Deși fructele sunt cea mai naturală și sănătoasă variantă de “desert” pe care o putem alege, atât pentru adulți, cât și pentru copii, ele nu trebuie consumate niciodată imediat după masă, înainte ca celelalte alimente să fie complet digerate. Iar explicația este extrem de simplă: fructele sunt, din punct de vedere paleoantropologic, cele mai naturale alimente pe care le poate consuma omul, având un timp de digerare extrem de scurt, de până într-o oră, în timp ce alte alimente se digeră mult mai greu, într-un interval de timp care ajunge până la 4-6 ore. Pentru a evita problemele digestive, fructele trebuie tratate ca o masă de sine stătătoare, acestea constituind, din punct de vedere nutrițional, cea mai hrănitoare variantă pe care o poți alege pentru un mic dejun sănătos.

6. Nu sunt suficient de bine informați în ceea ce privește nutriția sănătoasă. Așa cum am precizat mai devreme, părinții au datoria de a se ocupa de educația alimentară a copiilor. Din nefericire, însă, unii părinți nu sunt preocupați de acest subiect, nefiind absolut deloc în măsură să ofere această atât de necesară formă de educație. Astfel, se ajunge la situațiile în care foarte mulți copii au acces la foarte multe produse nesănătoase, de genul alimentelor procesate, a dulciurilor cu adaus de zahăr rafinat, a produselor de patiserie pe bază de făină albă și uleiuri hidrogenate sau a băuturilor carbogazoase. Pentru a corectă aceste greșeli grave de alimentație, care pot afecta în mod serios sănătatea copiilor, părinții au datoria de a se informa în mod temeinic, cu responsabilitate și interes, în ceea ce privește nutriția sănătoasă, mai ales că trăim vremuri în care, din fericire, avem acces, oricând și oriunde, la informație corectă și completă, de ultima oră.

7. Improvizează pe moment mesele oferite copilului. Se întâmplă des ca mesele să fie preparate pe fugă, din ingrediente avute la dispoziție prin casă sau cumpărate în grabă, rezultatul fiind o mâncare incompletă din punct de vedere nutrițional și, de cele mai multe ori, nesănătoasă și chiar lipsită de gust. Pe de altă parte, există varianta planificării din timp a meselor, de preferat pentru o săptămână întreagă. În acest sens, poți întocmi o listă cu felurile de mâncare pe care intenționezi să le pregătești și, apoi, o listă de cumpărături conținând ingredientele necesare. Procedând în acest fel, îți vei face mai puține griji, vei avea zi de zi mâncare gustoasă și bogată nutritiv și, nu în ultimul rând, vei cheltui și mai puțini bani.

8. Aleg alimentele procesate, semipreparate sau comandă des mâncarea. Este adevărat că în zilele noastre suntem din ce în ce mai ocupați și că mulți ajung, din acest motiv sau din altele, să renunțe la prepararea mâncării în casă. Este, desigur, dreptul fiecăruia să aleagă astfel, dar atunci când vine vorba de un copil, lucrurile ar trebui să stea, de dragul acestuia, cu totul diferit. De aceea, recomand ca mâncarea preparată în casă, din ingrediente naturale și integrale, bine cunoscute și cumpărate din surse cât mai sigure, să constituie regula și numai în cazuri excepționale, ca excepție, să se apeleze, dar doar după verificarea etichetelor și a surselor de proveniență, la produse ușor procesate sau preparate de firme specializate în food delivery.

9. Vorbesc despre dietele de slăbire pe care le țin de față cu copiii. Este bine ca părinții să înțeleagă că cei mici sunt pe cât de influențabili, pe atât de receptivi la tot ce aud în jurul lor, cu precădere la ceea ce spun propriii părinți. De aceea, este indicat ca cei mici să nu asiste la conversații despre cure de slăbire, diete speciale sau siluetă, existând riscul dezvoltării, chiar și la copii cu vârste fragede, cum ar fi preadolescenții, unor afecțiuni alimentare cu efecte foarte serioase asupra corpului și psihicului, cele mai întâlnite fiind anorexia și bulimia.

10. Dau copilului bani pentru mâncare, în locul unui pachet sănătos și hrănitor. Această situație este cauzată, de multe ori, din aceeași lipsă de timp pe care am amintit-o și mai devreme. Astfel, părintele ajunge în situația de a nu se asigura în mod direct că alimentele pe care le va consuma copilul la școală sunt proaspete, naturale, sănătoase și pline de nutrienți, copilul alegând de cele mai multe ori să își cumpere fast food, dulciuri nesănătoase sau produse de patiserie.

Acestea sunt cele 10 greșeli frecvențe pe care pe care le fac părinții atunci când vine vorba de alimentația copilului, precum și sfaturi considerate de mine utile pentru evitarea și corectarea acestora.

(Articol scris pentru blogul colaboratorilor mei de la Unicorn Naturals)

P.S. Ești reprezentantul unui brand care se adresează nevoilor reale ale oamenilor (sănătate, nutriție, sport, wellbeing, wellness)? Dorești să te adresezi zilnic unui public format din mii de potențiali clienți? Dorești să-ți promovezi produsele sau serviciile pe blogul meu? Sau poate dorești să-ți creez propriul blog de succes, pe care să scriu periodic un conținut original, valoros și apreciat de oameni? Dacă răspunsul tău este afirmativ, contactează-mă și îți voi spune, pe larg, cum te pot ajuta. Iar dacă nu mă cunoști încă suficient de bine, poți afla mai multe lucruri despre mine și despre blogul meu aici

Dacă ți-a plăcut articolul, nu uita să îl împărtășești și prietenilor tăi!

Articol scris de Nick Teodorescu
Numele meu este Nick Teodorescu, iar acesta este blogul de atitudine și conștientizare pe care scriu, din pasiune și cu speranța la o lume mai bună. Îmi place să provoc, să ajut și să inspir oamenii pentru a reuși să depășească barierele, mentalitățile și paradigmele distructive, în scopul de a schimba în bine modul în care gândesc și își trăiesc viața. Acesta este, de altfel, scopul acestui blog. (CITEȘTE TOT)